fredag 2 januari 2009

Värdefulla minnen...

Då har vi varit på Mattes mormors begravning idag. Det var en lugn & fin begravning med de allra närmaste i släkten. Efteråt åkte vi till hennes lägenhet & plockade minnessaker som kan vara roliga/fina att ha. Jag tycker det är viktigt att inte bara slänga bort gamla saker då det finns historia & minnen bakom det.
Jag vet hur noga jag var med det när farmor dog. Det som var viktigast för mig då var två ljusmanschetter. Inget ekonomiskt värde men ett stort affektionsvärde för mig. Jag hade alltid dessa två manschetter som prinsesskronor till mina Barbiedockor när jag var liten. Egentligen fick jag inte leka med de för mamma & pappa, med farmor sa alltid att det inte var någon fara såklart. =) Så när jag sitter & skriver om detta får jag ett leende på läpparna & är glad att jag har just dessa ljusmanschetter hemma. Ens minne väcks ju till liv vid synen av saker som tillhört nära & kära som inte är kvar i livet. Inte just över en särskild sak utan över hela personen & dennes personlighet. Jag minns så väl att vi barnbarn kunde skoja med farmor över hennes förkärlek till ljust beige i de flesta kläder hon bar. Och skojade vi lite för mycket kunde hon säga "Du är nära nu". Hennes sätt att visa att det var slutskämtat. Goa farmor! =)
Matte hittade bla en gammal radio som bara är så tuff. Funkar den inte är det inte hela världen, den är fin att bara titta på. =) Sedan åkte vi hem till Eva, Mattes moster, för att äta smörgåstårta. Inte fel alls, man kom på hur hungrig man faktisk var.

Så efter några timmar i Skutskär bar det tillbaka till Uppsala där vi nu mest bara slappar & Ida kolla på tecknad film. Man är inte så pigg så det är skönt att bara vara.
Imorgon lär vi röra på oss mer då det blir en shoppingstund på stan. Å vad det finns många roliga affärer i Uppsala iaf om jag ska jämföra med Uddevalla. =) Jag får väl se om jag kanske hittar nåt kul att köpa?

Puss & Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar