måndag 11 januari 2010

Början på något nytt & att ta hand om varandra

Idag började Ida på dagis efter en härlig julledighet. Men det blev väldigt tomt på Herrgår´n. :( Jaja, jag & Simon ska nog kunna sysselsätta oss & snart har vi kommit in i den nya vardagen. Det känns som att det nya året börjar nu just för att allt är som vanligt igen & jag tror jag gillar det. Ett oskrivet blad att fylla.
Men det slog mej även att Ida gör sin sista termin på dagis för att sedan börja i skolan till hösten. SKOLAN!!! Ingen har frågan mej om lov att hon ska få börja där eller så är det mitt problem att jag inte hänger med i svängarna. Min lilla prinsessa börjar bli en stor prinsessa. Rätt vad det är har vintern & våren susat förbi, sommarlovet börjat & snart är hon redo att ta sin ryggsäck & sätta sig i skolbänken. Tur för henne att hon är så positiv till det & inte vet hur lång tid hon egentligen ska vara i där. Pessimist? Jo, det är väl så. ;) Bara för att jag inte tyckte det var så väldans kul i skolan, betyder det inte att hon ska känna samma. Vi är nog långt ifrån varandra som personer när jag var i den åldern. Hon är så mycket mer social & framåt & kommer nog inte vara den som har svårt att ta för sig i livet. Det hoppas jag iaf.
Det är där vi vuxna kommer in. Att styra dom i rätt riktning. Ett viktigt men väldigt roligt jobb. Bara man gör rätt. Ibland kan man undra vad som hänt med barn & deras föräldrar när barnen tex mobbas i skolan. För det handlar inte om klasskillnader eller vissa hemförhållanden. Nä, det kan vara vilket som för det vet jag - tyvärr. Det som inte dödar, det härdar eller erfarenheten gör en rikare. Inte för att jag var ett riktigt "mobbingsoffer" men någon populär person i skolan var jag verkligen inte. Jag höll mej på min kant med mina likasinnade kamrater. Om dom nu var det... Vissa saker hade jag kunnat vara utan men nu är det som det är & det har kanske format mej till den jag är idag. Fast jag vet inte det egentligen. Jag vet vilket val jag gjorde när jag började plugga till fritidsledare. Att sluta vara den jag var & bli någon jag trivdes bättre med. Jag är glad att jag gjorde det då. Så jag är väl kanske en blandning av mitt gamla & mitt nya jag?
En kille som heter Eddie & var med i senaste Idol var mobbad i skolan i flera år. Mobbarna pränatade in i hans huvud att han var ful & att han inte kunde sjunga. Det tog ett tag innan han förstod att han visst kunde sjunga & det där med snyggheten vet han fortfarande inte om han kan hålla med om. Man ser väl sig själv kanske inte som snyggast i världen. Hur som helst - i slutet av en intervju med honom får han frågan vad han skulle vilja säga till dom som mobbade honom. Han ville tacka dom för att han är den han är. Det hade han inte varit annars. Och han slutar med att de flesta av hans plågoandar är idag knarkare eller alkisar. What goes around, comes around. Eller?

Oj, idag blev inlägget inte bara långt utan faktiskt lite vettigt. Skönt för er ratt slippa läsa vad jag gjort under dagen & vad som ätits till lunch. ;)

Ha en skön dag i solen & ta hand om varandra. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar